להיות רב אמן במשחק השחמט הפוסט-קוונטי 

הזירה: דיגיטלית. הכלים: קוד. המלך: אמון.

מהלך ראשון: התחילו בזהות, חתימות ו-PKI

פתיחת המשחק

בחוות שרתים ברחבי העולם, שם מאווררי קירור לוחשים וסיבים אופטיים מובילים סודות ששווים מיליארדים, מתנהלת מלחמה קשוחה ושקטה.

אין אזעקות. אין עשן. רק אור מרצד של דשבורדים והתקתוק השקט של לוגים.

אבל ההימור גבוה במיוחד.

ברוכים הבאים ללוח השחמט של הסייבר שבו מדינות ותאגידים זזים כמו רב אמנים ומתכננים רצפים שלמים של תקיפות ומהלכי נגד.

הלוח משתרע על יבשות. הכלים בנויים מקוד. ומהלך אחד חכם יכול להפיל תכנית ממשלתית או לפשוט רגל של חברת Fortune 500 בן לילה.

המלחמות של פעם הכירו גבולות, מדים וסמלים. במלחמת הסייבר הכללים משתנים.

היא מנוהלת באמצעות חבילות זדוניות, עדכוני תוכנה שמתחפשים לידידים, והנדסה חברתית שמנצלת את הטוב שבאנשים כדי ליצור פרצה.

לוח השחמט הגלובלי

תדמיינו כל מדינה יושבת מול לוח. רק שבמקום שישים וארבע משבצות, צצות בו חדשות מדי יום. והחוקים מתעדכנים בכל פריצת דרך טכנולוגית.

יש שחקנים זעירים הנעים בזהירות: פאצ’ים, חומות אש בסיסיות, הדרכות עובדים.

מולם עומדים שחקנים תוקפניים עם כלים מתקדמים: מאלוורים מותאם אישית, מתקפות שרשרת אספקה, דיפ פייק והפעלת השפעה.

במרכז הלוח נמצאות התשתיות הקריטיות: רשתות חשמל, בתי חולים, בקרת תעופה, מערכות תשלומים. מי ששולט במרכז שולט בקצב המשחק.

והפרדוקס: כל שחקן תוקף ומתגונן בו זמנית. ביום מחזקים זהות, מסובבים מפתחות, מתרגלים תגובה. בלילה מחפשים את הפורט שנשכח, את התעודה שלא בוטלה, את החוליה החלשה.

פיון, פרש, מלכה בגרסת קוד

הפיון
התקפות פשוטות כמו פישינג או קבצים זדוניים נראות בסיסיות, אבל מספיק קליק אחד כדי לייצר גניבת זהות, מעבר רוחבי ושליטה מנהלית.

הפרשים
קבוצות APT מדלגות מעל הגנות ישרות ונוחתות עמוק במערכת. הן ממפות מערכות, בוחנות קשרי אמון וממתינות חודשים.

הצריחים
בוטנטים, וורמים ומתקפות רוחב ששוטפות רשתות בקווים ישרים ואגרסיביים.

הרצים
תקיפות דרך צד שלישי: ספריות, עדכוני ספקים, קושחות.

המלכה
AI התקפית או הגנתית שמסתגלת בזמן אמת.

המלך
עדין תמיד. ובעולם הדיגיטלי המלך הוא אמון. אם לא יודעים מי חתם, מי פרסם גרסה או מי אישר פעולה, המשחק כבר אבוד.

הצרחה דיגיטלית – הגנה דרך זהות

הצרחה מגינה על המלך. בעולם הדיגיטלי החומה היא זהות ושלמות.

זו הסיבה ש-PKI, חתימות דיגיטליות וניהול מחזור חיים של תעודות הם מנגנון שמכריע משחקים.

  • מרשם שלא ניתן לזיוף
  • חוזה שלא ניתן לעריכה בלי להשאיר סימן
  • תעודת מכשיר שמסתיימת בזמן ולא הופכת לדלת אחורית

Comda פועלת כאן: תשתית PKI, אימות חזק, ניהול תעודות אוטומטי.

אמצע המשחק – לחץ מכל הכיוונים

באמצע המשחק טעויות קטנות מתפוצצות מהר.

  • כופרה הפך לשירות עם מרכזי תמיכה
  • מדינות שותלות דלתות אחוריות בכלי פיתוח ובליבות חומרה
  • מידע מזויף מטשטש גבולות בין אמת לדמיון
  • הרעלת נתונים משפיעה על מודלים לומדים

המגינים מתזמרים:

  • מניעה: הקשחה, סגמנטציה, Least Privilege
  • הוכחה: חתימה, זהות מכשירים, תברואת תעודות
  • זיהוי: בייסליינים התנהגותיים, קורלציה, Honeytokens
  • תגובה: נהלים, שחזור נקי, פורנזיקה

ההוכחה היא זו שמכריעה: חשבונית מזויפת שנעצרה, תעודה מבוטלת שמונעת גישה, חתימה שלא ניתן להכחיש.

כאן פתרונות Comda הופכים “אנחנו חושבים” ל-אנחנו מוכיחים.

לשחק על עמדה, לא על נקודות

ארגונים עמידים מתחילים בזהות, מצמצמים תנועה רוחבית, ויוצרים אמת ניידת באמצעות חתימה על מה שחשוב.

זה אולי נשמע משעמם. זה תמיד מנצח. זה המקום שבו Comda מצטיינת.

מה נשאר אחרי פריצה – מה קובע את הסוף

  • מהירות: נהלים, גבולות מבודדים, גיבויים נקיים
  • בהירות: טלמטריה שמחוברת לזהות
  • אמינות: לוגים חתומים, ארטיפקטים מאומתים, מפתחות שניתן לבחון

ברגעים האלה ההשקעות העמוקות זוהרות: מסמכים חתומים, קוד חתום, הוכחות שלא ניתן לערער עליהן.

הווריאנט הבא: שחמט פוסט קוונטי

מחשוב קוונטי מרחף מעל הלוח. ההכנה הנכונה היא גמישות קריפטוגרפית.

Comda ערוכה לעולם הפוסט קוונטי עם תשתית הניתנת לשדרוג ומעבר חלק ל-PQC.

חמשת המהלכים שמנצחים שוב ושוב

  1. למפות אמון: מי חותם על מה, איפה המפתחות, מה קורה כשפג תוקפם
  2. לאוטומט תעודות: הנפקה, רוטציה וביטול
  3. לחתום על מה שחשוב: מסמכים, אישורים, בניות, רשומות רפואיות, חשבוניות
  4. לתכנן לביטול: מערכות שמאפשרות הפסקת אמון מהירה
  5. לתרגל תרחיש גרוע: משפטי, PR, הנהלה

האדם שמול הלוח

למרות כל האוטומציה, המשחק עדיין אנושי: קליק חושש, עצירה ספקנית, הרגל לבדוק חתימה לפני אישור.

הצוותים החזקים מלמדים אנשים לראות את כל הלוח, לא רק את מה שמופיע על המסך.